15.5.09

Rubensi rõõmlopsakad inglid


Minu suurkohtumine Rubensi loominguga oli aastaid tagasi Louvre´is, kus tema maalidele Maria Medici teemadel, aga ka muudele, on antud suur saal. Sisenesin sinna ootamatult, sest polnud küllalt põhjalikult vaadanud muuseumijuhti. See kirglik värvirõõmus maailm, kus maast laeni segiläbi põimunud ülimalt lihalikud inimesed ja lapsena prullakad inglid, oli esmapilgul jahmatav, siis tundus suure elu mängumaana, kus oli ääretult mõnus istuda ja vaadata, ahmida, nautida, saada elujõudu...

Peter Paul Rubens (Pieter Pauwel Rubens, 1577-1640) oli flaami kunstnik. Äärmiselt produktiivne: ligi 3000 maali. Seda soosisid ka ta diplomaadivõimed, mis olid ta Euroopas tuntuks teinud ja kindlustasid tohutu tellimuste hulga.

Rubensit on nimetatud barokkmaali kõige järjekindlamaks loojaks.Tema loomingut iseloomustavad märksõnad: jõud, kirg, terve, tugeva ja õitsva inimkeha ilu, selle soojus ja tundelisus, pidulikkus, toredusepüüd, vormirikkus. Rõõmlopsakad on ka tema inglid ja neid on piltidel enamasti palju.

Kunstniku kohta on öeldud:
"Kuigi Rubens armastas maalida mõõtmetelt suuri maale, on ikkagi tunne, et raamid jäävad Rubensi tegelaste jaoks kitsaks, sest nende võimas elukirg nõuab rohkem vabadust. Seepärast ei jäta Rubensi teosed kunagi rahulikult lõpetatud muljet."

"Da Vincilt võttis ta üle kompositsiooni selguse, Michelangelolt võimsuse ja temperamendi ning Raffaelilt peene värvitunnetuse."


Tuntud kunstiteadlane Alpatov kommenteerib: "Rubens maalis kogu oma elu kestel ainult ühtainsat kõikehaaravat eepost: iga tema maal pole midagi muud kui selle eepose eri osa."

Veel räägitakse Rubensi kohta järgmist lugu:

"Rubensi tuttav kunstnik Brendel uuris alkeemiat. Sel põhjusel oli ta alalõpmata võlgades, kuid ei kaotanud ometi lootust leida filosoofilist kivi. Kord ilmus ta Rubensi juurde.
"Ma teen teile ettepaneku jagada kasu pooleks," teatas ta pidulikult. "Minu otsingud on jõudnud peaaegu lõpule. Andke mulle praegu raha ja kui filosoofiline kivi on käes, teeme saadava kullahunniku pooleks."

"Eh, sõber, olete
hilinenud. Kakskümmend aastat tagasi oleksin ma teie ettepaneku vastu võtnud, kuid nüüd olen ma leidnud isikliku filosoofilise kivi, mis muudab kõik kullaks. See on minu pintsel.""

Siin on Rubensi maalid "Maarja kuulutus" (1628, Antverpenis),
"Madonna lilleraamis" (1620, asub Münchenis),
fragment maalist "Maarja taevavõtmine" (1626, Antverpenis).

Vaata siit blogist ka "Madonnat inglitega" ehk teise nimega: "Inglid jumaldamas Neitsit lapsega" (1608, erakogus).

No comments:

Post a Comment