8.5.10

Kaks Ghirlandaiot

Domenico Ghirlandaio
Kristus taevas koos nelja pühakuga.
1492.
Pinacoteca Comunale, Volterra

Lubasin juba hulk aega tagasi kirjutada Ghirlandaiost ja tema piltide inglitest. Lubaduse täitmiseni jõuan aga alles nüüd.

Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi täit nime ei tea tänapäeval peast öelda vist keegi. Kuulsaks sai see Itaalia kunstnik hoopiski Domenico Ghirlandaio (1449–1494)  nime all. Nimi tulenes sellest, et Domenico isa oli kullassepp, kes eriti hästi tegi girlande - lilledest või lehtedest pärgi noortele neidudele, kes nende kullasäras nagu inglid kõndisid. Ka Domenicost loodeti kullasseppa, aga ta tahtis saada maalikunstnikuks.

Oma maalidel portreteeris ta palju Firenze kodanikke, nii rikkaid kui ka vaesemaid. Tema freskod ja maalid kaunistavad rohkeid paleesid ja katedraale Firenzes, Roomas jm Itaalias.

Talle meeldis töötada varahommikust hilisööni, lausa üle jõu. Ta suri noorelt, 44-aastasena, aga jõudis ometigi kunstiajaloos jälje jätta mitte ainult kunstnikuna, vaid ka Michelangelo õpetajana ja juhendajana.

Domenico Ghirlandaio
Neitsi kroonimine.
1486
Pinacoteca Comunale, Ravenna
Üks mõistujutt kõneleb: "Michelangelo kasutas kiviraidurit modellina Kristuse kuju jaoks ja ta õpetaja Ghirlandaio kritiseeris teda sellepärast. Michelangelo kaitses end: "Aga Kristus oli samuti töömees, puusepp." Õpetaja vastas: "Firenze ei võta vastu töölisklassi Kristust. Nad on harjunud mõtlema, et Kristus oli aadlik."

Michelangelo õpiajast Ghirlandaio juures kirjutab huvitavalt Irving Stone oma raamatus "Michelangelo. Agoonia ja ekstaas". Sealt:
"Michelangelole tundus, nagu oleks Ghirlandaio silmapaar ta vardasse ajanud; tal öeldi olevat omadus ühe pilguga näha ja meeles pidada enam kui ühelgi teisel itaalia kunstnikul."
"Ghirlandaio oskas figuurile paari kiire joonega üle riputada veenvad rõivad, teha kleiti üles tõstvat naist graatsiliselt kauniks, saavutada kehajoonte lüürilise voolavuse ja samal ajal anda kujudele individuaalsuse ja karakteri."
Domenico Ghirlandaio poeg Ridolfo Ghirlandaio (1483-1561) oli samuti Firenze kunstnik. Mõned nende tööd on nii sarnased, et kunstiteadlased vahel vaidlevad, kas ühe või teise maali autoriks on olnud isa või poeg.

Mis aga inglitesse puutub, siis nemad on Ghirlandaiode piltidel alati nagu valvsalt uhke ja kaunistav saatjaskond - seda isegi seal, kus nad võiksid olla peategelaste hulgas.

Domenico Ghirlandaio
Kolme kuninga jumaldus.
1488.

Firenze
Ridolfo Ghirlandaio
Karjuste jumaldus.
1510.
Budapesti kunstimuuseum

No comments:

Post a Comment