9.10.11

Joyce: "Ma loen "Ave Mariat"..."

Madonna lapsega ja inglitega.
Püha Kolmainsuse ja Püha Spiridioni serbia ortodoksikirik
(Chiesa degli Schiavoni), Trieste, Itaalia.
/Kirik on ehitatud 1869. a./

Madonna lapsega koos peainglite Miikaeli ja Gabrieliga.
Veneetsia koolkond, 13. saj.
San Giusto katedraal, Trieste, Itaalia.

Iiri kirjanik James Joyce ((1882 – 1941) kirjutas oma esimese menuka proosateose, novellikogu "Dublinlased" (1914) Triestes, kus ta elas hulk aastaid ja teenis elatist inglise keele tundide andmisega. Need on detailitäpsed ja kurvameelsed, kuid kuidagi hingepuhastavad lood, millest muu hulgas näikse, et Joyce polnud Triestes kuigi õnnelik. Dublinlased, kellest ta kirjutab, olid ta südames ja mälestustes ning ei sarnanenud eriti teda ümbritsevatele särtsakatele triestelastele. Aga mingeid kokkupuutepunkte nende kahe linna muljete vahel võib tema lugudes siiski aimata.

Võib-olla just siinsetel fotodel olevad madonnad, keda ta oma jalutuskäikudel Triestes kindlasti näinud oli, tulid talle meelde, kui ta kirjutas novelli "Vastandid" (1905), mille südantlõhestav lõpp on selline:
"Poisike karjatas: "Oi, isa!" ja jooksis viiksudes ümber laua, aga mees jõudis talle järele ja rabas tal hõlmast kinni. Poiss vaatas meeleheites ringi, aga et kuskile polnud põgeneda, langes ta põlvili.

"Katsu sa mul teine kord veel lasta tuld kustuda!" ütles mees, virutades talle kepiga tugeva hoobi. "Säh sulle, kutsikas!"

Poiss kiunatas valust, kui kepp ta reit tabas. Ta pani kaks kätt kokku ja ta hääl värises hirmust.

"Oi, isa!" hüüdis ta, "Ära peksa mind, isa! Ma... ma loen sinu eest "Ave Mariat"... ma loen sinu eest "Ave Mariat", isa, kui sa mind ei peksa... Ma loen "Ave Mariat"..."

/James Joyce "Dublinlased", e.k 1969. a, tlk Jaak Rähesoo./
Fotod: Albert Lázaro-Tinaut, august 2006.
Gracias a Albert.

No comments:

Post a Comment