16.2.13

La Moreneta - Montserrati must madonna

Montserrati Neitsi.

Paavst Johannes Paulus II
Montserrati Jumalaema ees

Kataloonias kummaliste kaunite mäekuhjumite vahel Montserrati kloostrikirikus on La Moreneta, väike must madonna, tõmmukene. Legend pajatab, et algselt kandnud ta nime La Jerosolimitana (jeruusalemlanna), sest on usutud, et kuju on ammu-ammu valmistatud Jeruusalemmas.

Väidetavalt jõudis kuju Montserratti 718. a ja siis läks kaotsi, kuni, jällegi väidetavalt, karjused leidsid  selle 890. aastal jumaliku juhatuse abil. Nad kuulnud ühel ööl laulu ja näinud mägedes müstilist valgust. Ka preester ja piiskop kuulnud ja näinud sama. Koopast leitud Neitsi kuju, mida hakatud hoidma peatselt rajatud kirikus.

Uurijate arvates on Montserrati Neitsi kuju pärit 12.-13. sajandist. Varasemad kristlikud pühapildid ja kujud olnud tugevasti mõjustatud jumalanna Isise ja tema poja Horuse kujutistest. Isist aga kujutati sageli mustana. Võib-olla kujutabki Montserrati kuju algselt Isist, kelle aga kristlased võtsid omaks Neitsi Maarjana.

Võib-olla aga lähtuti kuju loomisel piibli ülemlaulust, kus kirjas: "Jeruusalemma tütred! Mina olen tõmmu, ometi nägus /---/ Ärge vaadake mind, et ma olen nii tõmmu, et päike mind on pruunistanud!"

Aga arvamusi on sadu, kuni selleni välja, et kuju on lihtsalt mustaks tõmbunud selle juures lakkamatult põlenud küünalde ja õlilampide tõttu.

Mul on olnud õnn seda kaunist pühakuju oma silmaga näha.

 J. A. Ricci (1600-1681)
Detail maalist "Montserrati Neitsi" (1640)
Montserrati muuseum.

Postkaardid (Hispaania, 2003) minu kogust. / Postcards from my collection.

(Selles postituses on kasutatud  Michael P. Duricy teksti "Black Madonnas: Our Lady of Montserrat" http://campus.udayton.edu/mary/meditations/olmont.html)

Mustade madonnade teemaga on siin blogis seotud ka:
Tenerife Küünlaga Neitsi ja tema basiilika


No comments:

Post a Comment