11.6.12

Jeesuslapse kummardamine rannarahva kirikus


Midagi väga armast ja huvitavat on kõikides neis inimtüüpides, keda on kujutatud vanal Harju-Madise kiriku triptühhonil, kuhu kuuluvad maalid "Jeesuslapse kummardamine", "Püha õhtusöömaaeg" ja "Ülestõusmine".

Selle 1631. aastaga dateeritud teose autor on tundmatu maalija initsiaalidega B B (kuid selliste nimetähtedega kunstnik pole tolle aja Tallinnast teada) või P B (?) – kes võib olla Tallinna maalija Paul Blume (tema ka Pawel Blum(e) või Blom või Bluem).

Kolmikmaali tellis 1631. aastal Põllküla mõisnik Friedrich von Wartmann Harju-Madise kiriku vana krutsifiksi asemele.

Siinsetel fotodel on kolmikmaali osa "Jeesuslapse kummardamine", millel minu tähelepanu äratasid Maarja inglitiivad, mis lausa kutsusid selle blogi jaoks neid fotosid tegema.

Maali „Jeesuslapse kummardamine“ allservas on saksakeelne kiri: "Ein kind ist uns geboren Ein sohn ist uns gegeben, welches herrschafft ist auf seiner schulter und er heist Wunderbar Rath Krafft Held Ewiger vatter Friedefürst. ESAIA. IX CAP:" (Tõlkes: Sest meile sünnib laps, meile antakse poeg, kelle õlgadel on valitsus ja kellele pannakse nimeks: Imeline Nõuandja, Vägev Jumal, Igavene Isa, Rahuvürst! Jesaja 9, 5).




Maali "Jeesuslapse kummardamine" arhetüüp pärineb mitme kunstiteadlase väitel Madalmaadelt, kuid sellel on nende erilist tähelepanu äratanud torupilliga karjane, kes sarnaneb tegelasega Albrecht Düreri Maarja elu kujutaval puulõikel.


Alumisel foto on Harju-Madise kirik.

Minu fotod, 9. juunil 2012.

2 comments: